„SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”

Opublikowano: 11 kwietnia, 2025

W roku szkolnym 2024/2025 dzieci 5 i 6-letnie z oddziałów przedszkolnych  realizowały ogólnopolski program edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.

Główne założenie programu to: 

  • Zrozumienie, czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Zajęcia w ramach programu przeprowadzone zostały w oparciu o opracowany scenariusz zajęć dla nauczycieli na temat żywności ekologicznej i zdrowego żywienia, animowany film edukacyjny oraz lekcje pokazowe. Przedszkolaki rozpoczęły przygodę z projektem od  obejrzenia animowanego filmu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”. Dostarczył on dzieciom szczegółowych informacji na temat symbolu listka EKO oraz pochodzenia produktów nim oznaczonych. Dzieci  dowiedziały się również, dlaczego takie produkty warto wybierać, jak wygląda uprawa ekologicznych produktów oraz codzienna praca rolnika, za którą
w gospodarstwie ekologicznym otrzymuje certyfikat zdrowych produktów. Wykonywały prace plastyczne: Znaczek EKO listka oraz Talerz z owocami ekologicznymi. Rozwiązywały zagadki i układały piramidę żywienia. Ogromną przyjemność sprawiła dzieciom degustacja wybranych produktów ekologicznych, która poprzedzona była przypomnieniem nawyków higienicznych.  Program ten przyniósł wiele korzyści. Dzieci dowiedziały się, że EKO oznacza naturalne produkty, czyli takie, które nie mają żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków. Propagowanie zdrowego stylu życia odbywało się także poprzez prowadzenie zajęć ruchowych i zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej.  Realizacja podjętych działań pozwoliła na osiągnięcie zamierzonych celów projektu. Przedszkolaki zwiększyły swoją wiedzę
i świadomość o właściwych i zdrowych nawykach higienicznych. Zrealizowanie założeń projektu pozwoliło na przekazanie dzieciom wiedzy, dzięki której w przyszłości będą mogły świadomie dbać o zdrowie swoje i swoich najbliższych.

Była to jednocześnie okazja do interesującej i kreatywnej zabawy rozbudzającej ciekawość poznawczą dzieci.

Powyższe działanie realizowane były w oddziałach przedszkolnych pod kierunkiem Pani Doroty Siemczyk i Pani Małgorzaty Rapy.

Wyróżnione

Przeczytaj również...