SZKOŁA 1000-LECIA KRÓLESTWA POLSKIEGO
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Gorajcu informuje, że otrzymała zaszczytny tytuł Szkoły 1000-lecia Królestwa Polskiego.
W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego uczniowie naszej szkoły z klas: III, VI i VII oraz uczniowie-koordynatorzy: z kl. VI – Bartosz Smoter, z kl. VII – Kacper Małyszek, Katarzyna Smarkala, Paulina Komornik oraz z kl. VIII – Hubert Pyda aktywnie uczestniczyli w szeregu angażujących i twórczych działań. Szkolne drużyny, pod opieką nauczycieli-koordynatorów: pani Wiesławy Śliwińskiej-Wyłupek, pani Magdaleny Buczek, pani Katarzyny Jarosławskiej oraz pani Joanny Urban i pani Krystyny Jachymek-Kurek, wzięły udział w ciekawych zadaniach związanych z postacią pierwszego króla Polski – Bolesława Chrobrego – oraz historią naszego kraju z okresu, gdy Polska była królestwem. Uczniowie mieli okazję nie tylko pogłębić swoją wiedzę historyczną, ale również rozwijać kompetencje społeczne, takie jak praca zespołowa, odpowiedzialność i kreatywność.
W ramach programu zrealizowano szereg działań edukacyjnych i artystycznych. Wśród zadań obowiązkowych wykonano:
- Nagrano film z gratulacjami dla Bolesława Chrobrego – przebrani w stroje nawiązujące do tradycji królewskich uczniowie, wcielili się w rolę króla Bolesława Chrobrego, biskupa Hipolita i zakonnika Polikarpa. Symboliczną postacią był cesarz Otton III, który przybliżył uczniom okoliczności koronacji. W ramach wydarzenia odegrana została scena przedstawiająca moment koronacji Bolesława Chrobrego na króla. Film można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/t8DhnbB4AhA
- Grę planszową „Na zamku polskich królów” – uczniowie przygotowali własnoręcznie grę edukacyjną, stanowiącą zbiór wydarzeń z życia i działalności pierwszego króla Polski, Bolesława Chrobrego.
- Zorganizowano szkolny dzień z królem Bolesławem Chrobrym – w którym uczestniczyli wszyscy obecni w szkole uczniowie. Jedna z sal lekcyjnych zmieniła się w komnatę średniowiecznego grodu gnieźnieńskiego, w której przygotowane stoły zapraszały do ucztowania. Przebrani w stroje nawiązujące do tradycji królewskich uczniowie, wcielili się w rolę króla Bolesława Chrobrego, biskupa Hipolita i zakonnika Polikarpa. Symboliczną postacią był cesarz Otton III, który przybliżył uczniom okoliczności koronacji. W ramach wydarzenia odegrana została scena przedstawiająca moment koronacji Bolesława Chrobrego na króla. W trakcie obchodów dnia królewskiego na korytarzu szkolnym można było obejrzeć infografikę odnoszącą się do czasów 1000-letniej tradycji polskiej. Po szkolnych korytarzach przechadzał się nie tylko sam Bolesław Chrobry ze swoim dworem, ale także królowie z portretów Jana Matejki. Wydarzenie to przybliżyło historię początków Królestwa Polskiego całej społeczności szkolnej. Na zakończenie dnia król rozdał uczestnikom „talary z czasów Bolesława Chrobrego” – złote czekoladki.
Oprócz zadań obowiązkowych szkoła zrealizowała również następujące działania dodatkowe:
- Przeprowadzono Konkurs rodzinny pn. „Insygnia Koronacyjne” – miał on na celu rozbudzenie zainteresowań historycznych uczestników i rozwijanie kreatywności. Wzięło w nim udział sześć rodzin, które wykonały regalia – oznaki władzy i godności królów polskich. Starannie wykonane prace można obejrzeć na wystawie w korytarzu szkolnym.
- „Polscy królowie od Bolesława Chrobrego po Stanisława Augusta Poniatowskiego” – pod takim hasłem została stworzona galeria zdjęć zainspirowanych Matejkowskim „Pocztem królów i książąt polskich”. Do tego zadania zaangażowani zostali uczniowie klasy III,
a dziesięciu z nich z pomocą nauczyciela i rodziców wcieliło się w rolę władców historycznych. Ich wizerunki zostały umieszczone na zdjęciach i wyeksponowane w galerii szkoły. - „Co przyniosła koronacja Bolesława Chrobrego?” – uczniowie klasy VI i VII uczestniczyli w lekcja historii i matematyki, gdzie w oparciu o narzędzia informatyczne pracowano w grupach i omawiano skutki koronacji z punktu widzenia rozwoju państwowości polskiej. W ramach pracy projektowej jeden z uczniów klasy VII wykonał plakaty i infografiki pt. „Co przyniosła Polsce koronacja w 1025 roku?”. Należy zaznaczyć, że ciekawą metodą pracy zastosowaną przez nauczyciela matematyki było szyfrowanie, wykorzystywane głównie w kryptologii. Zadanie uczniów polegało na odszyfrowywaniu informacji związanych z panowaniem pierwszego króla Polski. Korelacja międzyprzedmiotowa pozwoliła na integrację dwóch zespołów zadaniowych, gdzie połączono umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych z analizą informacji historycznych.
- Przygotowano miniaturowy teatrzyk kukiełkowy, który zaprezentował scenę koronacji księcia Bolesława Chrobrego. W ramach działania zostały własnoręcznie wykonane lalki – kukiełki przedstawiające postacie: Bolesława Chrobrego, Ottona III, biskupa Hipolita. Pięciu uczniów amatorów – aktorów przybliżyło wydarzenia sprzed 1000 lat na odpowiednio przygotowanej scenie. W załączeniu link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=LW7iftqnO64
Projekt był doskonałą okazją do odkrywania bogatego dziedzictwa narodowego oraz budowania tożsamości kulturowej młodego pokolenia. Uczestnictwo w nim pozwoliło uczniom w sposób atrakcyjny i przystępny przenieść się do czasów piastowskich, lepiej zrozumieć początki polskiej państwowości oraz rolę, jaką odegrali w niej pierwsi władcy. Wyróżnienie to stanowi dla naszej społeczności szkolnej ogromny powód do dumy. Jest ono uhonorowaniem zaangażowania szkoły w pielęgnowanie polskiej tradycji, historii oraz wartości patriotycznych, które od lat stanowią fundament wychowania i edukacji w naszej placówce.